030-2209790
IEDEREEN THUIS IVM CORONA? ONZE BEGELEIDING KAN VOLLEDIG ONLINE!

VEELGESTELDE VRAGEN

VEELGESTELDE VRAGEN OVER CRM SELECTIETRAJECTEN

Hoe kan ik erachter komen of mijn adviseur echt onafhankelijk is?

Veel adviseurs zijn in de praktijk minder onafhankelijk dan wenselijk is. Sommigen krijgen een vergoeding van bepaalde leveranciers om deze aan te bevelen. Andere adviesbureaus hebben nauwe banden met een aantal CRM-softwareleveranciers en adviseren daarom altijd deze leveranciers.

Overweeg je een adviseur in te schakelen? Stel je adviseur dan gerust de volgende vragen:

  • Welke CRM-leveranciers heeft u geadviseerd in de afgelopen 5 opdrachten? (sommige adviseurs adviseren altijd dezelfde 1 of 2 CRM-systemen)
  • Heeft u van CRM-softwareleveranciers die u heeft aanbevolen weleens een vergoeding (in welke vorm dan ook) ontvangen?
  • Bent u implementatiepartner en/of consultancypartner van een of meer CRM-softwareleveranciers?
  • Op welke wijze waarborgt u de objectiviteit van uw adviezen?

Aan de hand van de antwoorden krijg je een beeld hoe objectief de adviseur zal zijn. Is het erg als een adviseur niet onafhankelijk is? Misschien niet. Het kan het selectietraject verkorten en de adviseur kan soms ook direct de software leveren en configureren. Alles in een hand.

Maar misschien wil je toch liever een advies waarbij het belang van jouw organisatie voorop staat in plaats van dat van de leverancier. In dat geval doe je er verstandig aan om je te laten begeleiden door een objectief adviesbureau.

Ben je op zoek naar een onafhankelijke adviseur? Wij zijn je graag van dienst.

Wat is de doorlooptijd van een CRM pakketselectietraject?

De doorlooptijd van een CRM-pakketselectietraject hangt van een aantal factoren af. Bijvoorbeeld van de omvang van de organisatie (aantal betrokken business units en afdelingen) en of er een helder beeld is van wat de organisatie wil bereiken met de nieuwe softwareoplossing. Gemiddeld duurt een CRM-selectietraject ongeveer 12 weken.

Is een doorlooptijd van 12 weken lang? Het is maar net hoe je er naar kijkt. Hoe zorgvuldiger het traject gebeurt, hoe groter de kans op een succesvolle implementatie. En een zorgvuldig traject duurt nu eenmaal wat langer. Zo adviseren wij om eerst een duidelijke blauwdruk op te stellen van de beoogde toekomstige situatie. Dat voorkomt dat de nieuwe software een doel op zich wordt en dat er gedurende het hele traject een heldere focus blijft op de businessdoelen die je wilt realiseren.

Ook zijn wij er voorstander van om de geselecteerde leveranciers een gestructureerde request for proposal (offerteaanvraag) te sturen. CRM-softwareleveranciers hebben vaak een paar weken nodig om deze aanvragen te beantwoorden.  En dat bepaalt voor een groot deel de lange doorlooptijd.

Kan het ook sneller? Ja, dat kan ook. Door een gestructureerde aanpak, strakke projectplanning en volledige betrokkenheid van medewerkers en leveranciers te vragen. Dat scheelt al snel een aantal weken. 

Wat zal de doorlooptijd zijn in jouw specifieke situatie? Neem contact met ons op en leg ons jouw situatie voor. Wij adviseren je dan heel graag - vrijblijvend - wat in jouw geval een realistische doorlooptijd is.

Hoe kunnen we de doorlooptijd van een CRM-pakketselectietraject verkorten?

CRM pakketselectietrajecten duren vaak enkele maanden. Kan het ook sneller?

Ja, het is mogelijk om de doorlooptijd aanzienlijk te verkorten. Een paar mogelijkheden op een rijtje:

  • Direct beginnen met het ophalen van de softwarerequirements zonder eerst je CRM-visie en je businessdoelen te verankeren in een blauwdruk van de toekomstige situatie. Dat kan in de selectiefase al snel een paar weken schelen. Het nadeel is dat er dan vaak vertraging en meerkosten ontstaan bij de configuratie en implementatie van de software. 
  • Vooraf al kiezen voor een beperkt rijtje van mogelijke leveranciers. Dat bespaart tijd doordat de stap ‘opstellen longlist’ in de selectie kan worden overgeslagen. Het nadeel is dat wellicht betere en/of goedkopere oplossingen niet worden meegenomen in de vergelijking.
  • Kiezen voor een adviseur die gebonden is aan een of enkele CRM-leveranciers. Dit is een variant op het vorige punt. Sommige adviseurs zijn ook partner van een of enkele softwareleveranciers. Het nadeel hiervan is dat de keuze niet wordt gebaseerd op jouw specifieke situatie en behoeften. Daartegenover staan als voordelen  die oplossingen heel goed kennen en dat je de tijd voor een bredere inventarisatie kunt besparen.
  • Overslaan van het selectietraject. Sommige leveranciers zijn ervan overtuigd dat je bij hen altijd in de beste handen bent. Ze zijn zo groot en hebben zoveel functionaliteiten dat altijd alles kan. Door direct voor hen te kiezen heb je geen onafhankelijke adviseur nodig. De CRM-leverancier helpt je dan zelf met het maken van de blauwdruk van je toekomstige situatie (soms ‘discovery’ genoemd) en met het bepalen van de requirements. Nadeel is dat je de grip op je traject in handen legt van een leverancier die ook zijn eigen belangen moet behartigen. Toch kan deze optie je veel tijd besparen en een goede keuze zijn als je veel vertrouwen hebt in de leverancier. 

Wat is de beste keuze voor jouw specifieke situatie? Neem contact met ons op en leg ons jouw situatie voor. Wij adviseren je dan graag - vrijblijvend - wat in jouw geval een realistische doorlooptijd is.

VEELGESTELDE VRAGEN OVER ONZE DIENSTVERLENING

Zijn jullie echt 100% objectief?

Ja. Als je ons inschakelt voor de begeleiding van je CRM-softwareselectie dan zijn wij echt 100% objectief. Wij accepteren geen aanbrengpremies, commissies, provisies, kick-backs of andere vergoedingen in welke vorm dan ook. Wij krijgen geregeld vergoedingen aangeboden, maar wij doen dat dus gegarandeerd niet.

Full disclosure: Onze adviseurs verzorgen geregeld spreekbeurten, workshops of trainingen op evenementen die worden georganiseerd of gesponsord door softwareleveranciers. Hiervoor ontvangen wij marktconforme vergoedingen. Ook zijn wij leverancier van een eigen softwareplatform voor customer engagement. Als wij een adviesopdracht aannemen voor CRM-selectie, dan nemen wij deze oplossing echter niet mee in de selectie. Daarmee waarborgen we onze onafhankelijkheid.

Wil je 100% onafhankelijk advies? Neem dan contact met ons op!

 

Hoe waarborgen jullie een objectief advies?
Elke leverancier is voor ons gelijk en onze procedure zorgt ook voor een objectieve vergelijking van alle aanbieders. Onze adviezen zijn gebaseerd op een objectieve registratie van jouw eisen en wensen en van een objectieve vergelijking.

Dit proces is helemaal transparant, zodat je het ook zelf kunt volgen op basis waarvan onze adviezen zijn gebaseerd.

Maar misschien heb je ergens anders op deze website gelezen dat wij betaald krijgen door softwareleveranciers voor het uitvoeren van onze objectieve verificatie of de opgave van de leverancier inderdaad klopt. Dat is inderdaad juist. Wij rekenen inderdaad een bedrag ter dekking van de kosten die wij maken voor de diepgaande beoordeling (validering) van deelnemende CRM-leveranciers. Maar daarbij rekenen wij aan elke leverancier hetzelfde bedrag en hebben dus geen enkele voorkeur voor welke leverancier dan ook. Ook trekken wij niet de leveranciers voor die zich door ons objectief hebben laten verifiëren. Dus ook CRM-aanbieders die ervoor kiezen om hun opgave niet door ons te laten verifiëren doen gewoon mee in onze selectieprocedures. Wij denken namelijk dat je zelf heel goed kunt beoordelen welke waarde je hecht aan informatie die we niet hebben kunnen verifiëren.

Kortom, je kunt erop vertrouwen dat wij volstrekt onafhankelijk zijn en dat ons advies 100% objectief is.

Wil je graag onafhankelijk advies? Neem dan gerust contact met ons op.

Voor wat voor soort klanten werken jullie?

Wij werken voor kleine, middelgrote en grote opdrachtgevers in allerlei sectoren, zowel in consumentenmarkten (b-to-c) als in zakelijke markten (b-to-b). Ook werken we voor overheidsorganisaties en not-for-profit organisaties zoals goede-doelen, fondsenwervende instellingen en ledenorganisaties zoals brancheverenigingen en politieke partijen.

Vraag ons gerust wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen!

Is jouw vraag nog niet beantwoord?

Bel (030) 220 9790 of stel je vraag online.