Wat is Marketing Automation?
Marketing automation is het ondersteunen van bepaalde delen van je marketingproces met software. Met deze term wordt ook de technologie zelf aangeduid.
Veel organisaties gebruiken marketing automation tools vooral om leads te genereren. Ht is echter ook heel geschikt om bestaande klantrelaties te verbeteren. De software helpt hierbij door optimaal in te spelen op de beschikbare informatie van de klant. Hierbij is dan ook vaak een integratie met het CRM-systeem.
Automatisering is om vele redenen nuttig. Ten eerste bespaart het tijd. Het handmatig versturen van e-mails kost elke week uren. Het automatiseren van diezelfde taken kan minuten per dag kosten. Ten tweede, het verhoogt de nauwkeurigheid door gebruik te maken van standaard templates en kunstmatige intelligentie. Ten derde kan het ook kosten besparen, doordat er veel meer gedaan kan worden met minder menskracht.
Er zijn heel veel verschillende vormen van marketing automation. Met sommige applicaties kun je van alles doen, van het A/B-testen van verschillende versies van je landingspagina's tot het versturen van gepersonaliseerde mailings en het aanpassen van teksten op je website aan het profiel van de bezoeker. Met andere marketing automation tools kun je heel gericht een specifieke taak slimmer uitvoeren. Het kiezen van de juiste oplossing is dan ook niet eenvoudig.
Vormen van marketing automation
De belangrijkste vormen van marketingautomatisering zijn:
- Content marketing
- E-mail marketing
- Webinars
- Beheer van sociale media
Voorbeelden van marketing automation oplossingen
Enkele voorbeelden van veelgebruikte Marketing Automation oplossingen zijn::
- Active Campaign
- Eloqua
- Hubspot
- Infusionsoft
- Marketo