Wat is Customer Data Management?
Customer Data Management software ontdubbelt data automatisch en verwerkt wijzigingen centraal. Klanten verhuizen, trouwen, hebben een nieuw telefoonnummer of e-mailadres. Deze wijzigingen moeten worden verwerkt in de systemen van de organisatie. Niet alleen in één CRM-systeem, maar in alle systemen van de organisatie. Deze CRM-software verbetert de kwaliteit van data en optimaliseert daarmee de klantbeleving.
Waarom Customer Data Management?
Het effect van verkeerde data kan groot zijn. Je spreekt bijvoorbeeld de verkeerde klant aan of baseert campagnes op foutieve klantinformatie. Dat kan je direct een klant kosten en veel verspilde marketingkosten. Elk CRM-pakket biedt een vorm van Customer Data Management aan, maar hoe complexer je data, hoe belangrijker een uitgebreide versie van deze CRM-software is.
Master Data Management
Customer Data Management start met Master Data Management. Deze bedrijfsdiscipline heeft de afgelopen jaren veel aan aandacht gewonnen. Dankzij de toename van big data in veel organisaties is het aantal fouten in informatiesystemen toegenomen. Master Data Management richt zich op het stroomlijnen van data-uitwisseling en het voorkomen van fouten om de kwaliteit van data te verbeteren. Dit proces start met het identificeren van rollen en het toewijzen van rechten. Je bepaalt wie de beheerder is, wie de gebruiker en wie data mag wijzigen. Vervolgens ontwikkel je een structuur waarin de verschillende medewerkers hun rol uitoefenen.
Functionaliteiten van Master Data Management software zijn:
- Data analyse
- Data controle
- Data ontdubbelen en schonen
- Data security
- Data integratie
- Centrale verwerking data
- Koppeling met KvK of postcodetabel
- Import van adresbestanden
Enkele voorbeelden van veelgebruikte Master Data Management oplossingen zijn: SAS, Informatica, Informationbuilders, IBM InfoSphere, Syncforce, GoodSync, Beeyond