Wat is CRM-software?
CRM-software is technologie om te helpen bij het onderhouden, versterken en optimaliseren van klantrelaties.
Soorten CRM-software
Bij CRM-software denken we meestal aan het bijhouden van klantdata. Dat is slechts een van de functionaliteiten die CRM-applicaties te bieden hebben. Want wat denk je van sales enablement, marketing automation en customer service automation?
Bijna elk CRM-systeem bevat standaard functionaliteiten zoals contacthistorie en verkoopondersteuning, maar of dat voldoende is, is per organisatie verschillend. Wij maken onderscheid tussen de volgende soorten CRM-software:
- Customer Data Management
- Sales Automation
- Marketing Automation
- Customer Service Automation
- Customer Analytics
CRM-software versus CRM
Succesvol CRM gaat over veel meer dan CRM-software. In eerste instantie gaat CRM over je visie op klantrelaties en je klantstrategie. In tweede instantie over processen, organisatie en gedrag. Hoe wil de organisatie omgaan met klanten? Hoe wil je dat in de toekomst beter doen? Hoe organiseer je dat het beste? De software is hieraan ondersteunend. Een CRM-traject start daarom niet met het software requirements, maar met het definiëren van wat je wil bereiken en wat daarvoor nodig is.