030-2209790

Hoe creëer je draagvlak voor een CRM-systeem?

Het succes van CRM staat of valt met gebruikersacceptatie. Zijn de eindgebruikers van het CRM-systeem niet tevreden, dan zal het systeem niet of niet optimaal gebruikt worden. Het is daarom belangrijk om in een vroeg stadium te starten met het creëren van draagvlak voor het CRM-systeem. Niet alleen bij eindgebruikers, maar bij de gehele organisatie, want CRM is een strategie die de gehele organisatie raakt.

Dit zijn de stappen die je kunt ondernemen om draagvlak te creëren:

 

Betrek de gebruikers vroegtijdig

Betrek de gebruikers in een vroeg stadium bij een CRM-project. Zo kunnen ze alvast wennen aan het idee van een nieuwe manier van werken en komt die niet als een onaangename verrassing. De eerste ideeën van de gebruikers zijn direct waardevol, omdat zij als geen ander weten wat er goed en minder goed is aan het huidige CRM-systeem. Bovendien voelen ze zich gewaardeerd als ze mee mogen denken en zullen ze minder snel weerstand bieden tegen het nieuwe CRM-systeem.

 

Creëer een projectteam met een brede samenstelling

Het is belangrijk om een projectteam samen te stellen met vertegenwoordigers van alle processen die binnen het CRM-traject vallen. Die vertegenwoordigers zijn het aanspreekpunt voor de organisatie en dragen als ambassadeur de voordelen van CRM uit. Kies je mensen strategisch, dus ga niet alleen voor medewerkers die altijd blij en enthousiast zijn, maar betrek juist ook de kritische medewerkers bij het CRM-traject.

 

Communiceer regelmatig

De communicatie over het nieuwe CRM-systeem kan niet vroeg genoeg starten. Sommige medewerkers worden al betrokken in het selectieproces, maar het is slim om de rest van de organisatie ook zo vroeg mogelijk te betrekken. Het is belangrijk dat medewerkers de nieuwe manier van werken, die bij een nieuw CRM-systeem komt kijken, accepteren, begrijpen en eigen maken. Waarom moeten ze al die gegevens invoeren? Wie gaat daar wat mee doen? Wat is het doel daarvan? Het begrijpen van de achtergronden, visie en doelstellingen is de basis van acceptatie.

Zorg dat de medewerkers vanaf de start van het CRM-traject informatie krijgen. Via intranet, posters, e-mails en via de verantwoordelijke medewerkers en managers. Hoe beter je iedereen informeert en de voordelen van CRM communiceert, hoe groter de kans op een succesvol CRM-project.

 

Wil je meer weten over het creëren van draagvlak of heb je vragen over jouw persoonlijke situatie? Vraag dan eens vrijblijvend advies aan een van onze experts. Gratis CRM advies en je zit nergens aan vast.

 

Wellicht ook interessant: