CRM: standaardpakket of toch maatwerk of iets er tussenin?
Bij CRM-software denken we eigenlijk direct aan standaardpakketten. Er zijn immers vele honderden, zo niet duizenden applicaties beschikbaar in de markt. Dus waarom dan toch dit artikeltje?
Standaard CRM-pakket
Kies je voor een standaard CRM-pakket, dan kies je voor de functionaliteiten die dat specifieke systeem je te bieden heeft. Sommige functionaliteiten gebruik je elke dag, anderen misschien wel nooit. Je kiest in ieder geval voor één CRM-pakket waarin alles geregeld is.
Maatwerk CRM
Vroeger was het maken van maatwerksoftware een kostbare aangelegenheid. Tegenwoordig bestaan er diverse oplossingen waarmee CRM-functionaliteiten snel op maat gemaakt kunnen worden tegen overzichtelijke kosten. Dit kan een interessante oplossing zijn als je specifieke wensen hebt die niet gangbaar zijn in de reguliere CRM-pakketten.
Hybride oplossingen
Bij een hybride oplossing bouw je met behulp van een ontwikkelplatform zelf je eigen CRM-systeem. Ja, dat is mogelijk. Voorbeelden van hybride oplossingen zijn Force.com en Betty Blocks. Dit zijn Platform as a Service (PaaS) oplossingen waarmee je met weinig programmeren (low-code) of zelfs zonder programmeren (no-code) applicaties en websites kunt ontwikkelen. Je hebt geen eigen hardware en software nodig en kunt gebruik maken van allerlei standaard bouwblokken om je eigen CRM-systeem te realiseren. Natuurlijk zijn er ook allerlei bureaus die je hierbij kunnen ondersteunen.
CRM software stack
Bij een software stack kies je er bewust voor om verschillende applicaties aan elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld een sales automation applicatie van Insightly gekoppeld aan een marketing automation oplossing van Sharpspring, een service automation oplossing van Zendesk en een project management tool als Asana. Vroeger was dat heel ingewikkeld, maar tegenwoordig is het koppelen van softwareoplossingen vaak goed te doen. Leveranciers bieden soms kant-en-klare interfaces en er zijn ook tools beschikbaar om softwareoplossingen aan elkaar te knopen. Een van de populairste oplossingen hiervoor is Zapier. Dit neemt niet weg dat er ook haken en ogen zitten aan het koppelen van software en dat maatwerkinterfaces kostbaar en een bron van problemen kunnen zijn. Een nadeel is ook dat áls het ergens misgaat de verschillende leveranciers naar elkaar gaan wijzen als het gaat om de verantwoordelijkheid.
In dit artikeltje hebben we vier verschillende oplossingsrichtingen besproken waarmee je invulling kunt geven aan je nieuwe CRM-systeem. Meer informatie over dit onderwerp kun je vinden in het artikel over standaard CRM-applicaties versus maatwerk oplossingen.
Kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij je keuze? Neem dan contact met ons op.