030-2209790

CRM-pakket: standaard of maatwerk?

Soorten CRM-pakket: standaard, maatwerk, hybride of software stack?

Bij CRM-software kun je kiezen uit een standaard CRM-pakket, maatwerk, een hybride oplossing of een software stack.

Standaard CRM-pakket

Kies je voor een standaard CRM-pakket, dan kies je voor de functionaliteiten die dat specifieke systeem je te bieden heeft. Sommige functionaliteiten gebruik je elke dag, anderen misschien wel nooit. Je kiest in ieder geval voor één CRM-pakket waarin alles geregeld is.

Maatwerk CRM

Vroeger was het maken van maatwerksoftware een kostbare aangelegenheid. Tegenwoordig bestaan er diverse oplossingen waarmee CRM-functionaliteiten snel op maat gemaakt kunnen worden tegen overzichtelijke kosten. Dit kan een interessante oplossing zijn als je specifieke wensen hebt die niet gangbaar zijn in de reguliere CRM-pakketten.

Hybride CRM-systeem

Bij de hybride oplossing bouw je met behulp van een platform zelf je eigen CRM-systeem. Voorbeelden van hybride oplossingen zijn Force.com en Betty Blocks. Zowel Force.com als Betty Blocks zijn online Platform as a Service (PaaS) oplossingen waarmee applicaties en websites ontwikkeld kunnen worden. Je hebt geen eigen hardware en software nodig en kunt zelf met teams van over de hele wereld bouwen aan je CRM-systeem.

CRM software stack

Bij een software stack kies je er bewust voor om verschillende applicaties aan elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld een sales automation applicatie van Insightly gekoppeld aan een marketing automation oplossing van Sharpspring, een service automation oplossing van Zendesk en een project management tool als Asana. Vroeger was dat heel ingewikkeld, maar tegenwoordig is het koppelen van softwareoplossingen vaak goed te doen. Leveranciers bieden soms kant-en-klare interfaces en er zijn ook tools beschikbaar om softwareoplossingen aan elkaar te knopen. Een van de populairste oplossingen hiervoor is Zapier. Dit neemt niet weg dat er ook haken en ogen zitten aan het koppelen van software en dat maatwerkinterfaces kostbaar en een bron van problemen kunnen zijn. Een groot nadeel is ook dat áls het ergens misgaat de verschillende leveranciers naar elkaar gaan wijzen als het gaat om de verantwoordelijkheid.

Checkvragen soorten CRM-pakket:

√ Wat zijn jouw CRM-doelstellingen?
√ Welke functionaliteiten heb je nodig?
√ Hoeveel procent van de functionaliteiten ontbreken in het geselecteerde CRM-pakket?
√ Hoeveel functionaliteiten zijn overbodig?
√ Wanneer moet het CRM-systeem geïmplementeerd zijn?

 

Wij kunnen je helpen bij het maken van de juiste keuze. Plan een vrijblijvende Smart Talk in met een van onze adviseurs. Je krijgt gratis CRM advies en zit nergens aan vast.