Wat is een CRM-systeem?
Wat is een CRM-systeem? Met een CRM-systeem bedoelen we de tool die CRM ondersteunt. Customer Relationship Management (CRM) is een bedrijfsstrategie waarin de klant centraal staat. Met behulp van een CRM-systeem kunnen we CRM uitoefenen.
CRM-systeem of CRM-software?
Lastig is dat er in de wereld van CRM veel termen door elkaar gebruikt worden. Veel organisaties hebben het over het CRM-systeem of de CRM-software wanneer ze het over CRM hebben. Dat is een wezenlijk verschil, omdat de software de technologie is die de bedrijfsstrategie, die Customer Relationship Management is, ondersteunt. CRM-systeem, CRM-applicatie, CRM-software en CRM-pakket zijn allemaal verschillende benamingen waarmee men vaak hetzelfde bedoelt.
CRM-systeem versus CRM
Succesvol CRM gaat over veel meer dan alleen een CRM-systeem. In eerste instantie gaat CRM over werkprocessen, organisatie en gedrag. Hoe gaat de organisatie om met klanten? Hoe wil je dat in de toekomst succesvoller doen? Welke processen zijn daar voor nodig? Hoe kun je dat het beste organiseren? Een CRM-systeem is ondersteunend hieraan. Een CRM-traject start daarom niet met het selecteren van een CRM-systeem, maar met het definiëren van wat je wil bereiken en wat daarvoor nodig is.
CRM-systeem selecteren
Je selecteert het juiste CRM-systeem door eerst goede specificaties op te stellen: de CRM-requirements. Vervolgens vergelijk je die requirements met de aanbieders die er op de markt actief zijn. Je vraagt informatie op om tot een shortlist van leveranciers te komen en daarna ga je de geselecteerde leveranciers vergelijken. Heb je behoefte aan een stappenplan? Klik dan hier voor meer informatie >>