030-2209790

Wat is een CRM-pakket?

wat is een crm-pakketWat is een CRM-pakket? Met een CRM-pakket bedoelen we het pakket dat de CRM softwareleverancier aanbiedt. Er zijn meer dan 200 CRM-pakketten op de Nederlandse markt. Het ene CRM-pakket kan meer dan het andere, terwijl het niet altijd duidelijk is waarin het verschil zit. CRM-pakket, CRM-applicatie, CRM-software en CRM-systeem zijn allemaal verschillende benamingen waarmee men vaak hetzelfde bedoelt.

 

Soorten CRM-pakket

Bij CRM-software kun je kiezen uit een standaard CRM-pakket, maatwerk, een hybride oplossing of een software stack.

 

Standaard CRM-pakket

Kies je voor een standaard CRM-pakket, dan kies je voor de functionaliteiten die dat specifieke CRM-systeem je te bieden heeft. Sommige functionaliteiten gebruik je elke dag, anderen misschien wel nooit. Je kiest voor één CRM-pakket waarin alles geregeld is.

 

Maatwerk CRM

Tegenwoordig bestaan er verschillende CRM-oplossingen waarmee CRM-functionaliteiten snel op maat gemaakt kunnen worden tegen overzichtelijke kosten. Dit kan een interessante oplossing zijn als je specifieke wensen hebt die niet gangbaar zijn in de reguliere CRM-pakketten.

 

Hybride CRM-systeem

Bij de hybride oplossing bouw je met behulp van een platform zelf je eigen CRM-systeem. Voorbeelden van hybride oplossingen zijn Force.com en Betty Blocks. Zowel Force.com als Betty Blocks zijn online Platform as a Service (PaaS) oplossingen waarmee applicaties en websites ontwikkeld kunnen worden. Je hebt geen eigen hardware en software nodig en kunt zelf met teams van over de hele wereld bouwen aan je CRM-systeem.

 

CRM software stack

Bij een software stack kies je er bewust voor om verschillende software applicaties aan elkaar te koppelen. Je koppelt bijvoorbeeld een sales automation applicatie van Insightly aan een marketing automation oplossing van Sharpspring, een service automation oplossing van Zendesk en een project management tool als Asana. Vroeger was dat heel ingewikkeld, maar tegenwoordig is het koppelen van softwareoplossingen vaak goed te doen. Leveranciers bieden soms kant-en-klare interfaces en er zijn ook tools beschikbaar om softwareoplossingen aan elkaar te knopen. Een van de populairste oplossingen hiervoor is Zapier. Dit neemt niet weg dat er ook haken en ogen zitten aan het koppelen van software en dat maatwerkinterfaces kostbaar en een bron van problemen kunnen zijn. Een groot nadeel is ook dat áls het ergens misgaat de verschillende leveranciers naar elkaar gaan wijzen als het gaat om de verantwoordelijkheid.

 

Hoe selecteer je het beste CRM-pakket?

Omdat het aanschaffen van een CRM-pakket meestal een behoorlijke investering vraagt, is het belang van een geslaagd selectietraject groot. Je selecteert het juiste CRM-pakket door eerst de CRM-requirements op te stellen. Vervolgens vergelijk je die requirements met de aanbieders die er op de markt actief zijn. Je vraagt informatie op om tot een shortlist van leveranciers te komen en daarna ga je de geselecteerde leveranciers vergelijken. Heb je behoefte aan een stappenplan? Klik dan hier voor meer informatie >>

 

Gratis CRM adviesgesprek?

Plan dan gemakkelijk online een Smart Talk met een van onze CRM-professionals.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over onze diensten? Bel (030) 220 9790 of stel je vraag online.