Aan de slag met een CRM-traject?
Aan de slag met een CRM-traject?
Gaat jouw organisatie aan de slag met CRM? En ben of word jij verantwoordelijk in de rol van opdrachtgever, projectleider of projectmanager?Gefeliciteerd, dat is een mooie uitdaging!
Een CRM-project is in de meeste organisaties een behoorlijke klus met een fiks aantal valkuilen en risico's. Een CRM-systeem raakt meestal diverse afdelingen en lagen in de organisatie. Natuurlijk wil je ook niet zomaar de oude situatie automatiseren, maar direct processen optimaliseren, innoveren of zelfs transformeren. Waar je ook voor kiest, het verandert de status quo en daar is niet iedereen blij mee. En dan hebben we het over de technische uitdagingen en de relatie met de leverancier nog niet gehad.
Je hebt vast op internet gelezen dat veel CRM-projecten falen of meer kosten en langer duren dan begroot. Natuurlijk ga je dat niet laten gebeuren, je bent immers een ervaren projectmanager. Toch zijn er bij CRM-projecten specifieke valkuilen en risico's die ook voor doorgewinterde projectleiders niet vanzelfsprekend zijn. De eerste valkuilen kun je omzeilen door direct een heldere afbakening, een strak stappenplan en goede afspraken te maken. Maar ook in elke vervolgstap zijn er zaken waarmee je rekening moet houden.
Met onze CRM-tips kan je al veel risico's verkleinen. Maar misschien zou enige persoonlijke begeleiding ook handig zijn? Misschien zou je weleens willen sparren met iemand die meer ervaring heeft? Iemand die je waarschuwt voor de risico's die op je pad komen en je tips kan geven hoe je daar het beste mee kunt omgaan?
Zo iemand is er: jouw persoonlijke CRM-coach.
Heb je echt een CRM-coach nodig als je leiding gaat geven aan een CRM-traject?
Niet altijd. Je kunt ook zonder, zeker als je project klein is of als je veel ervaring hebt. Maar een CRM-coach kan je wel veel kopzorgen, tijd en kosten schelen.
Denk je na het lezen van dit alles: ik kan misschien wel wat begeleiding gebruiken?
Lees dan verder.