Cloud CRM of on-premise?

Kies je voor CRM in de cloud of CRM on-premise? Anders gezegd, kies je voor CRM-software die door de leverancier wordt gehost en dat je via een webbrowser gebruikt of kies je voor CRM-software die draait op de servers van je eigen organisatie? 

Het antwoord lijkt voor de hand liggend gezien de vele voordelen van CRM in de cloud, maar zo simpel is het niet. Behalve de vele voordelen van cloud CRM spelen er andere factoren om rekening mee te houden, zoals veiligheidseisen. 

We zetten de voor-en nadelen voor je op een rijtje.

Voordelen en nadelen van cloud CRM



Voorbeelden van Cloud CRM software

  • Salesforce 
  • Zoho CRM

Voorbeelden van on-premise CRM tools

  • Smart Sales CRM

Voorbeelden van duale oplossingen

Sommige oplossingen zijn zowel in de cloud als on-premise beschikbaar. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Microsoft Dynamics CRM
  • Maximizer CRM
  • Infor CRM (voorheen Saleslogix)
  • Sage CRM
  • SAP CRM
  • Creatio.

Hoe maak je de juiste keuze

Voor het kiezen van de beste oplossing verwijzen we je naar onze andere artikelen. Als het specifiek gaat over de keuze tussen een cloud CRM of een on-premise CRM dan zijn dit de drie belangrijkste aspecten om naar te kijken:

  • Wat is de total cost of ownership? Neem daarin zowel de licentiekosten mee als de extra kosten voor infrastructuur en beheer die bij een on premise oplossing nodig zijn.
  • Wat zijn je eisen aan databeveiliging en security? Bij een on premise installatie kun je de beveiliging en security helemaal zelf regelen. Als dit belangrijk voor je is kan dat een groot voordeel zijn.
  • Waar en hoe gebruiken medewerkers het CRM-systeem? Bij cloud oplossingen is een internetverbinding nodig, terwijl bij een on-premise oplossing een verbinding met jullie eigen servers gemaakt moet worden. Dat laatste kan soms omslachtig zijn, bijvoorbeeld bij verkopers die onderweg zijn of medewerkers die thuiswerken.


Ben je bezig met een CRM-project en kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op om af te stemmen of we iets voor je kunnen betekenen.

Over de schrijver
Wij van CRM Software Advies zijn er om jou te helpen om succesvol te zijn met CRM. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze CRM-tips, e-books en social media.