030-2209790

5 tips voor een goede CRM-software demonstratie

 

Tip #1: Vraag om een CRM-software demonstratie op maat

Softwareleveranciers zijn vaak geneigd om aan te geven dat alles kan. In de praktijk blijken sommige dingen toch niet helemaal te werken. Zien is geloven. De leveranciers moeten bewijzen dat ze aan jouw eisen en wensen kunnen voldoen. Daarom vraag je de leveranciers niet om een CRM-software demonstratie, maar om een demonstratie op maat, customized demo of tailored presentation.

 

Tip #2: Filter knelpunten vanuit het Request for Proposal

In een standaard demonstratie zien we wat de CRM-software kan. Dat is natuurlijk interessant, maar we willen ook weten wat de CRM-software niet kan. Op basis van het Request for Proposal filter je mogelijke knelpunten van de CRM-software voor jouw specifieke situatie. Hoe ondersteunt de CRM-software deze mogelijke knelpunten en welke oplossingen zijn er mogelijk?

 

Tip #3: Stel een bedrijfscase op

Om een goede demonstratie van de CRM-pakketten voor te bereiden en de herkenbaarheid voor de organisatie zo groot mogelijk te maken is het verstandig een bedrijfscase op te stellen. Dit levert een beschrijving op van de belangrijkste processen op basis van concrete voorbeelden. Wij noemen de demonstraties dan ook ‘scripted’ presentaties; demonstraties waarbij we de leverancier een helder script meegeven van wat we precies willen zien en horen. Overigens: hoe compacter de bedrijfscase, hoe beter. De bedrijfscase wordt naar de geselecteerde leveranciers gestuurd, die op basis hiervan een demonstratie van de bedrijfscase in de CRM-software voorbereiden. Reken erop dat zij voor een goede voorbereiding een aantal weken doorlooptijd nodig hebben.

 

Tip #4: Geef zoveel mogelijk informatie

Geef de CRM-softwareleverancier zo veel mogelijk informatie. Hoe beter de voorbereiding, hoe beter je werkelijk inzicht krijgt in het CRM-pakket en de geschiktheid ervan voor de organisatie. Dat is immers het doel van de CRM-software demonstratie.

 

Tip #5: Ruim tijd in voor vragen

Ruim tijdens de demonstratie tijd in om de leverancier een toelichting te laten geven op onderwerpen waarover je nog onduidelijkheid hebt na het lezen van de offerte. Bijvoorbeeld hoe hij invulling wil geven aan een bepaalde CRM-requirement.

 

Wil je meer weten over CRM-software demonstraties of heb je vragen over jouw persoonlijke situatie? Vraag dan eens vrijblijvend advies aan een van onze experts. Gratis CRM advies en je zit nergens aan vast.