030-2209790

5 redenen voor goede CRM-requirements

CRM-software is vaak eenvoudig online uit te proberen en anders komen de leveranciers wel graag langs om een demonstratie te geven. Dat maakt het maar al te gemakkelijk om de stap van het opstellen van gedetailleerde CRM-specificaties – vaak requirements genoemd – over te slaan. Toch heeft het veel voordelen om eerst gedetailleerde CRM-requirements op te stellen. Hieronder volgen een paar van de belangrijkste voordelen:

 

1. Versnellen van het aankoopproces

Het aanschaffen van een CRM-systeem is een stuk eenvoudiger als er een heldere keuze gemaakt kan worden. Veel CRM-pakketten lijken toch min of meer op elkaar. Het ene systeem heeft een mooiere oplossing voor functionaliteit A en de andere is weer wat beter in functionaliteit B. Puur op basis van demonstraties van de pakketten is het dan toch moeilijk kiezen. Een lijst met heldere specificaties en criteria maakt het selecteren van het juiste pakket een stuk eenvoudiger en versnelt daarmee uiteindelijk ook het aankoopproces.

 

2. Betere CRM-pakketdemonstraties

Hoe helderder de specificaties zijn, hoe beter de leveranciers van de CRM-software hun oplossingen kunnen laten aansluiten bij wat benodigd is. Daarmee zijn de demonstraties veel beter toegesneden op de daadwerkelijke vraag. Dit levert meer inzicht op en resulteert uiteindelijk in een betere keuze tussen de verschillende CRM-pakketten.

 

3. Beter zicht op het benodigde CRM-budget

Met de aanschaf van de CRM-software ben je er nog niet. Het systeem dient ook nog op maat gemaakt te worden en geïmplementeerd te worden in de organisatie. Daarmee kunnen grote bedragen gemoeid zijn, vaak vele malen het bedrag dat aan de software zelf wordt uitgegeven. Hoe helderder de specificaties zijn, hoe meer zicht er is op wat er nog aangepast moet worden aan het CRM-systeem. Daarmee krijg je al vroegtijdig zicht op de kosten en het benodigde budget voor het totale CRM-project.

 

4. Zicht op koppelingen met andere systemen

CRM-systemen betrekken hun gegevens vaak van verschillende bronnen. Naast gegevens uit het verkoopproces zijn bijvoorbeeld ook gegevens van de website en vanuit financiële systemen nodig. Soms gaat dit eenvoudig, maar vaker liggen hier valkuilen en uitdagingen op de loer. Het integreren van systemen en het creëren van interfaces tussen de CRM-software en andere systemen is vaak een complexe, tijdrovende en daarmee kostbare zaak. Hoe meer zicht er vanaf het begin is op welke interfaces en koppelingen er nodig zijn, hoe meer er met deze aankoopcriteria rekening gehouden kan worden bij het kiezen van het juiste CRM-pakket.

 

5. Betere CRM-requirements

Als er al vroeg in het CRM-traject wordt begonnen met het opstellen van CRM-requirements, kan de organisatie al gedurende het project een leerervaring doormaken en tot nieuwe specificaties komen. Door de requirements op papier te zetten en binnen de organisatie – en met externe CRM-experts – te bespreken, is er meer feedback en kans op nieuwe ideeën. Daarmee neemt de uiteindelijke kwaliteit van het selectieproces toe en groeit de kans op het selecteren van het CRM-systeem dat ook op langere termijn het beste bij de organisatie past.

Wil je aan de slag met CRM requirements? Plan dan een vrijblijvende Smart Talk met een van onze adviseurs. Gratis CRM advies en je zit nergens aan vast.

Gratis CRM adviesgesprek?

Plan een gratis telefonische klankbordsessie.